Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Trendsverwachting: examinering

with 2 comments

Trendwatchers duo Lieke en Richard Lamb geven hun mening over examinering in de breedste zin. Vooral screen-agers zouden gebruik maken van digitale hulpmiddelen, docenten uit deze generatie zijn met computers opgegroeid. Toch geven ook zij aan dat de overgang naar het digitale tijdperk voor sommige docenten een enorme overgang is. Vergelijk wordt gemaakt met de overstap van vulpen naar balpen (zucht zullen we het ook nog over de ganzenveer hebben). Bij docenten en social media maken de twee zich meer zorgen over het gebrek aan privacy dan de mogelijkheden die social media hebben rondom onderwijs en examinering. In dat kader zie ook deze blogpost over Jelmer Evers als voorbeeld.

Uiteindelijk gaat het toch weer over examinering en hulp bij examens zoals leuke lessen met examentraining op Luzac en WRTS mobile. Jammer dat de trendwatchers alleen dit voorbeeld noemen er zijn er natuurlijk meer. Helaas, nauwelijks informatie laat staan een trendverwachting over examinering, meer een blik op onderwijs in de toekomst. Het duo schetst een beeld van blended learning met veel gebruik van multimedia.

Het beeld van onderwijs als productie leverend instituut: zoveel geslaagden per jaar blijft bestaan. Het toekomstbeeld waarbij leerlingen zich tijd en plaats onafhankelijk ontwikkelen tot zelfstandige burgers en just-in-time examen kunnen doen, komt niet bij hen op. Juist door digitalisering van examens is het mogelijk veel meer maatwerk te leveren aan de verschillende behoeften van examenkandidaten.

Advertenties

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Als moeder van vier kinderen, waarvan 1 op het speciaal onderwijs en 1 die een klas oversloeg, komt het beeld van just in time en maatwerk wel degelijk in mij op. Maar dan valt me alleen maar op hoe belabberd het daar nog mee gesteld is. We zeggen ook kort wel degelijk iets over examens per computer,tijd en plek onafhankelijk, maar idd maar kort aangestipt, we hebben 3-4 minuten om een globaal beeld te scheppen en dan is het helaas onmogelijk overal te diep op in te gaan. En bovendien moet je rekening houden met het brede publiek dat je aanspreekt en hoe suf je kennelijk het vulpen voorbeeld vindt, het is helaas wel nog steeds zo dat in veel scholen en bij veel mensen digitalisering nog verre van ingeburgerd is. En bij heel veel docenten is gebruik en inzet van sociale media helaas nog lang geen vanzelfsprekendheid. Tijdens lezingen ed spreken we daar wel dieper over, maar hier in deze setting en tijdspanne zijn sommige dingen misschien wat onderbelicht.

    Grtjs Lieke Lamb

    lieke lamb

    4 juni 2012 at 21:53

  2. […] Trendwatchers duo Lieke en Richard Lamb geven hun mening over examinering in de breedste zin. Vooral screen-agers zouden gebruik maken van digitale hulpmiddelen, docenten uit deze generatie zijn me…  […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: