Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Examineren: in praktijk

with 3 comments

In deze examenperiode zo aan het eind van het schooljaar stijgen de bezoeken aan dit weblog. Bezoekers zoeken gericht naar bepaalde zaken rondom examinering bijvoorbeeld:

  • hoe maak je een toetsmatrijs
  • open vragen nakijken
  • PDCA in examencyclus
  • P-, A- en Rit waarden
  • fraude

Over deze onderwerpen is al eerder geschreven dus die informatie is te vinden met behulp van het zoekvenster op dit blog. Soms ook zoeken examenkandidaten naar tips. Eerder vandaag zag ik de tips van Jelmer Evers langs komen en heb ze maar snel gebundeld en gepubliceerd (gedeeltelijk).

Opvallend is dat steeds meer behoefte is aan management informatie. De vraag: “Wat is het effect?” wordt vaker gesteld. De wil tot kwaliteitsverbetering lijkt aanwezig. In dat kader is het blog van Frans Droog over Flipping the class ook zeer lezenswaard. In de beschrijving duidelijke ondersteuning met harde cijfers. De kwaliteit van het onderwijs gaat omhoog. Ik denk dat de leerlingen van deze nieuwe manier van lesgeven genieten (onderzoekje waard!).

Ook in het MBO is veel aandacht voor kwaliteit en toetsing. Zo verzorg ik aanstaande donderdag een workshop Digitaal toetsen bij het Netwerk Examineren MBO met ook hier speciale aandacht voor o.a.:

  • kwaliteitsborging
  • toetsvormen
  • analyse van resultaten

Rapportage van deze workshop volgt!

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

20 mei 2012 bij 16:43

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] background-position: 50% 0px ; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 12:41 […]

  2. Hoezo ‘harde’ cijfers?

    Else Verwoerd

    6 juli 2012 at 13:36

    • Ik verwijs hier naar dit deel van het blog van Frans (http://fdroog.wordpress.com/2012/05/20/flip-de-klas-werkt/):
      De gegevens
      – Er zijn in totaal 76 videolessen gemaakt, welke gemiddeld 14 keer zijn bekeken.
      – De minst populaire video is 4 maal bekeken, de meest populaire 41 maal.
      – De videolessen duren gemiddeld ongeveer drie minuten, de kortste is één minuut, de langste is zes minuten.
      – Van de 28 leerlingen heeft 82% één of meer videolessen bekeken, 18% geen enkele.
      – Er is een piek in de frequentie waarmee videolessen worden bekeken kort voor een toets.

      Frans heeft hier nog een grafiek toegevoegd waaruit te lezen is:

      – Het gemiddelde cijfer van de klas voor toetsen gemaakt na de flip is 0,5 punt hoger dan voor de toetsen gemaakt voor de flip. Het betreft in beide gevallen 5 toetsen.
      – Het gemiddelde cijfer van de leerlingen die geen videolessen hebben bekeken is 0,2 punt hoger, het gemiddelde van de leerlingen die wel videolessen hebben bekeken 0,6 punt.
      – Er is een positieve correlatie van 0,5 tussen het aantal videolessen dat is bekeken en het gemiddelde cijfer van de leerlingen.

      Ik hoop dat dit een antwoord is.

      Manon Bonefaas

      6 juli 2012 at 14:58


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: