Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Kosten van een itembank en kwaliteit van toetsing

leave a comment »

De kost gaat voor de baat uit,

luidt een bekend spreekwoord. In het geval van toetsen geldt dat zeker. Het kost veel geld om goede toetsen te maken. Voor het maken van goede toetsen zijn verschillende hulpmiddelen, zoals die ook in onze trainingen worden besproken. Denk hierbij aan het gebruik van een toetsmatrijs en taxonomie. Toch zijn dit slechts hulpmiddelen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de vragen, de items. De items moeten onafhankelijk van elkaar zijn en zorgen dat de kans om terecht te slagen voor de toets maximaal is en de kans om onterecht te zakken voor de toets minimaal.

Wanneer je met regelmaat een toets of examen afneemt wil je bovendien dat de toets steeds gelijkwaardig is. Daarmee bedoel ik dat de moeilijkheidsgraad van de toets gelijkwaardig is. Bij voorkeur wil je dat het een gelijkwaardig examen is. Hier gaan exameninstellingen in het onderwijs en bedrijfsleven met regelmaat de mist in. Het is niet ongebruikelijk een totaal nieuwe toets te maken voor iedere kans van het examen. Met andere woorden iedere toets wordt van scratch af aan opnieuw gemaakt. Weliswaar met gebruik van een taxonomie, toetsmatrijs, eindtermen enzovoort, maar toch helemaal opnieuw. Waarmee de kans op een gelijkwaardig examen niet te voorspellen is. Dat kan makkelijker en beter. Het is een kwestie van investeren.

Wanneer je bereid bent een itembank op te bouwen kun je met de statistische gegevens die dit oplevert, gelijkwaardige examens afnemen. Dit gaat het beste wanneer je bereid bent te pretesten. Een pre-test of proefafname kijkt, voordat echt geëxamineerd wordt, naar de vragen. Op het moment dat er voldoende goede vragen zijn om een examen af te nemen, kunnen in het examen zaai-items meegenomen worden. Deze vragen worden niet meegeteld in de score van het examen, maar leveren wel statistische informatie op over de betreffende vraag. Met deze informatie kan beoordeeld worden of de vraag al of niet in het examen opgenomen kan worden.

Dit lijkt een omslachtige weg maar bedenk je het volgende:

  • wat kost het in tijd en geld om steeds opnieuw een toets te maken?
  • wat kost het in tijd en geld om steeds aanpassingen  na de afname te moeten doen omdat vragen toch niet zo goed waren als vooraf gedacht?
  • wat levert het op als je een itembank maakt waaruit je met zekerheid gelijkwaardige toetsen kan halen?

In de VS is het niet ongebruikelijk een exameninstelling aan te klagen wanneer het vermoeden bestaat dat de toetsen niet gelijkwaardig waren. In Nederland doen we dat gelukkig niet. Toch loont het de moeite op deze manier naar kwaliteit van toetsing te kijken. Uiteindelijk verdient de itembank zichzelf namelijk terug, de kost gaat voor de baat uit!

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

25 april 2012 bij 07:15

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: