Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

iPad school ja of nee?

with one comment

In de media is een hele discussie over de iPadschool van Maurice de Hond tot stand gekomen, zie o.a. blog 24 uurs onderwijs, Brabants Dagblad 2 april 2012, LinkedIn en andere social media. Het is jammer dat de discussie steeds blijft hangen in de (voor-)oordelen rondom de iPad en andere mobile devices.

De vraag zou m.i. moeten zijn: hoe kunnen we beter onderwijs organiseren, gericht op de kennis en vaardigheden die onze kinderen in de toekomst nodig hebben. Helaas zijn de meesten van ons te weinig visionair om alle mogelijkheden in de toekomst te zien. Dat is niet erg. Kinderen gedijen onder verschillende schoolsystemen en met de mondige ouders van tegenwoordig is er een redelijke kans dat een kind terecht komt op een schoolsysteem dat bij het kind past. Geeft dit reden tot tevredenheid: NEE!

Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat blended learning tot betere resultaten leidt dan traditioneel onderwijs. Niet alleen beklijven de resultaten beter; ook de betrokkenheid van deelnemers is groter.

Kinderen die de hele dag met computers te maken (willen) hebben, kunnen gemotiveerd worden door het gebruik van blended learning en ICT.

Kijk eens voor goed rekenonderwijs op www.khanacademy.org. Veel kinderen die geen of slecht wiskunde onderwijs krijgen halen hier hun instructie vandaan en dat helpt. Docenten zijn niet overbodig, ze moeten zich alleen aanpassen aan een andere rol.

Denk bijvoorbeeld aan het leren van topografie met behulp van een speurtocht in Google Maps (voorbeeld van Tessa van Zadelhoff).  Hier wordt gebruik gemaakt van de doelstelling: het leren van de plaatsen in Zuid Amerika maar door de interactieve opzet leren de kinderen veel meer: klimaat, bijzondere architectuur etc. Ze krijgen beelden bij de plaatsen. Kinderen kunnen de speurtocht voor elkaar maken wanneer de docent bereid is als moderator op te treden. Door de verschillende beelden onthouden ze het beter en kunnen ze de kennis effectiever toepassen.

Kortom, laten we onze tijd niet verdoen met wel of geen iPad. Maar laten we kijken hoe we de techniek van vandaag voor de wereld van morgen kunnen inzetten zodat onze kinderen goed voorbereid zijn op de toekomst.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

3 april 2012 bij 12:55

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een iPad is een tool/middel net als een whiteboard, een telefoon, een kringgesprek etc… Een aantal zaken gaan makkekijker, sneller en zijn beter te volgen en registreren. Bovendien is het een zeer nutige uitbreiding van de didactische middelen en mogelijkheden.
    Jammer is dat het voortdurend spreken over een iPad, onderwijs weer platformafhankelijk maakt. Ik spreek liever over “tablet” en webased, platform onafhankelijke, tools en apps.

    Niko Folgers

    4 april 2012 at 19:29


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: