Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

‘One size fits all’ en educatie!

with one comment

Gisteren tijdens de relatiemiddag heeft Eduardo Cascallar een presentatie gehouden over neurale netwerken, ‘predictive systems’. Eerder verzorgde hij al een workshop voor de consultants van Andriessen. Paul Westeneng heeft daarover een blog geschreven.

Met een ‘predictive system’ kun je – op basis van een aantal invoergegevens een voorspelling doen van een – op het moment van de voorspelling – onbekend resultaat.

We kennen natuurlijk allemaal de weers- voorspelling en we weten dus hoe moeilijk zo’n voorspelling kan zijn. Eduardo Cascallar past dit soort systemen nu met name toe in onderwijssituaties en behaalt daarmee verbluffend goede resultaten.

In het predictieve systeem bepalen tussen de dertig en tweehonderd variabelen de uitkomst van de voorspelling. Deze variabelen dragen allemaal bij aan de uitkomst. Bijvoorbeeld de predictieve analyse van het schrijfonderwijs in Nederland, Cascallar en Boekaerts (2006).

 

 

 

 

 

 

 

 

Het linker plaatje laat zien hoeveel variabelen bijdragen aan de voorspelling rondom het schrijfgedrag van kinderen. Het rechtere plaatje laat zien dat bij de 50 belangrijkste variabelen 64% vastliggende condities zijn. Beïnvloedbaar is dus slechts eenderde deel, namelijk de andere variabelen.

In het onderwijs wordt uitgegaan van: ‘one size fits all’. De resultaten van Cascallar en Boekaerts met de predictive systems laten twee dingen helder zien:

  1. De invloed van de eerste drie jaar is ongelofelijk belangrijk! Goede verzorging zowel lichamelijk als geestelijk lijkt een belangrijke variabele in de voorspelling van schoolsucces en meer specifiek in de werking van het werkgeheugen. Dit punt betreft de preexisting conditions.
  2. Wanneer je na de eerste drie jaar nog wilt veranderen op het gebied van schoolsucces dan zul je een aantal beïnvloedende variabelen moeten veranderen. Alleen met een andere aanpak op school kom je er niet. Dit punt betreft de andere variabelen.

Door redenerend is dus een andere aanpak of ondersteuning alleen meestal niet voldoende. Wanneer je inzicht hebt in die andere variabelen kun je op meer punten beïnvloeden en op die manier trachten, binnen de mogelijkheden, tot een verbetering van het leerresultaat te komen. De manier waarop ons huidig onderwijs is georganiseerd: ‘one size fits all’ voldoet met deze wetenschap niet meer.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

14 maart 2012 bij 16:10

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 1:44 […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: