Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Polytoom of dichotoom

with 2 comments

In de zoektermen op een weblog kun je vinden waar bezoekers op gezocht hebben. Naar aanleiding daarvan kun je dan weer een blog schrijven en dat is precies wat ik hier doe. Gezocht werd op verschil tussen polytoom en dichotoom. Eigenlijk wordt hier gezocht naar de manier waarop je het best een vraag kan scoren. Wanneer een vraag goed of fout is is de scoring dichotoom. Indien je gedeeltelijk goed kan antwoorden dan is de vraag polytoom.

In TeleToets kennen we bij het gebruik van de multiple select vraag (of meer uit meer vraag) de volgende scoringen:

  • dichotoom: kandidaat krijgt alleen (alle) punten als hij de vraag helemaal juist beantwoordt. Bij een foutief antwoord krijgt de kandidaat geen punten.
  • polytoom: per juist antwoord krijgt de kandidaat een deel van de maximale vraagwaardering. Het kiezen van een afleider kan leiden tot puntenaftrek. De ondergrens van de vraag is nul.
    De scoring wordt als volgt berekend:
    (Percentage gekozen juiste antwoorden – percentage gekozen afleiders ) * maximale vraagwaardering.

    In TeleToets ziet dat er als volgt uit:

Naast een polytome of dichotome scoring kennen we ook nog de productregel:

Deze wordt berekend op basis van de volgende formule
Score = proportie goed * (1 – proportie fout * ( 1/a + ( (n-k) /n) * ( 1-1/a) ) )
n: het totale aantal alternatieven
k:het aantal juiste alternatieven
a: Uit onderzoek blijkt dat ‘2’ de beste scoreregel oplevert. Deze weegfactor wordt dan ook in TeleToets gehandhaafd.

Voor de scoring van de ordeningsvraag (rangschikvraag) wordt meestal de quotiëntregel gebruikt:

De score wordt berekend volgens een ingebouwde formule op basis van het aantal mogelijke volgordes van steeds twee objecten.
(Als er in totaal 4 objecten zijn: A,B,C,D dan zijn er 6 te testen volgordes: AB, AC, AD, BC, BD, CD).
Hierbij geldt dat je tweederde van de antwoorden goed moet hebben om de helft van de punten te krijgen.

Zo zie je dat ook bij digitale toetsing de verantwoording voor de scoring van de vraag bij o.a. de itemauteur ligt. We horen weleens dat het scoren van digitale toetsen ‘oneerlijk’ is omdat je afgerekend wordt op goed of fout. Uit de verscheidenheid van bovenstaande scoringsregels, zie je dat dit onterecht is. Sterker nog, digitale toetsing maakt het scoren van antwoorden objectiever doordat een itemauteur vooraf goed na moet denken over het instellen van de juiste scoringsregel waarmee recht gedaan wordt aan de beantwoording van de vraag.

In Examens van september 2010 NR 3 is hier meer over te lezen.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

14 februari 2012 bij 06:22

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 2:54 […]

  2. […] gewaardeerd in een multiple select vraag, de ene keuze kan daarbij zwaarder wegen dan de andere (polytome scoring). Het is zelfs mogelijk punten aftrek te geven voor een onjuiste motivatie. Voor een open vraag […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: