Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Klachten over examens

with one comment

Deze klacht vond ik met behulp van mijn  scoop-it paginas. Scoop-it is een tool die je helpt belangrijke informatie te verzamelen en gerubriceerd beschikbaar te maken voor anderen. Ik doe dat voor de NVE maar ook voor online toetsen en voor Consultancy toetsen en beoordelen. Bij deze laatste Scoop-it artikelen  kwam ik deze klacht tegen. De klacht lijkt wat ongenuanceerd geformuleerd maar staat wel zo op de site Klacht.nl.
In dit geval gaat de klacht in ieder geval over onduidelijkheid van het niveau van examinering. Of dat bij de instelling of de kandidaat ligt weet ik niet, maar feit is dat die onduidelijkheid tot de klacht leidt.

Beoordelen is natuurlijk ook lastig. Eerder heb ik daar al over geschreven bij de beoordeling van open vragen. De weblog over het examenreglement geeft duidelijke tips om een helder examenreglement te maken waarmee dit soort problemen (gedeeltelijk) voorkomen kunnen worden. De transparantie die in de gewenste oplossing wordt gesuggereerd is, denk ik, de beste manier om dit soort problemen te voorkomen. Door het niveau helder te communiceren weet een kandidaat welk risico hij aangaat wanneer hij voor een te hoog niveau kiest. Een gratis herkansing is dan zelfs niet meer nodig.

Written by Manon Bonefaas

10 januari 2012 bij 09:25

Geplaatst in beoordelen

Tagged with

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 1:46 […]


Geef een reactie

