Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Het Onderwijscafé – toetsen van of voor het onderwijs

with 2 comments

Gezonde ambitie of angst om afgerekend te worden?

Gistermiddag bezocht ik het Onderwijscafé, georganiseerd door PO-Raad, VO-raad en AVS in studio Dudok in Den Haag. Het ging deze keer over toetsen van het onderwijs – het beoordelen en afrekenen of toetsen voor het onderwijs – ter versterking van het onderwijsleerproces.

In de discussie kwamen een heleboel zaken naar voren die meer of minder met toetsen te maken hadden. Maar het meest prominent was wel de angst voor een afrekencultuur die uit de meeste bijdragen sprak. Mogen toetsen van leerlingen wel gebruikt worden in het management-proces, of worden ze dan misbruikt? Kunnen we “21th century skills” wel goed toetsen? Zijn de doelen voor de toetsen wel duidelijk?  Zijn de resultaten het eigendom van de docent zelf? Mogen we wel het eindniveau toetsen als we niet eerst het ingangsniveau getoetst hebben? Kunnen we de leerlingen niet beter pas toetsen als ze er aan toe zijn?

Uiteraard zijn deze vragen wel relevant, maar ik kreeg de indruk dat ze vooral werden opgeworpen om iets niet te doen. Dit ontlokte één van de aanwezigen de uitspraak: “Het onderwijs is de sector die iedere 5 minuten een oordeel geeft, maar zelf niet beoordeeld wil worden!”

Gelukkig was daar de bijdrage van Carola Peters, directeur van Basisschool Het Mozaïek, een “zwarte” school in een prachtwijk in Arnhem. Zij heeft de ambitie om één van de beste scholen in Nederland te zijn. Daar hoort het regelmatig toetsen van leerlingen én van het onderwijsleerproces gewoon bij. Inmiddels wordt haar school regelmatig als voorbeeld genoemd. “Maar als we dan een keer ergens lager scoren dan een andere school met vergelijkbare populatie”, stelde ze: “dan stappen we in de auto en rijden er naartoe; om te zien wat wij beter kunnen doen”.

Kortom, als iedere schoolleider, directeur of bestuurder dezelfde ambitie heeft als Carola Peters, dan is een bezoek van de onderwijsinspectie een feestje en is er feitelijk geen verschil tussen toetsen van en voor het onderwijs.

Advertenties

Written by Paul Westeneng

15 december 2011 bij 13:18

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Waarom steeds de beste willen zijn, beter dan een ander? Als er geen fouten gemaakt mogen worden verleer je het opstaan als je valt. Van je fouten kun je leren, experimenteren is een uitstekende vorm om je te ontwikkelen. Als kind, als leerkracht en als organisatie. Laten we van elkaar leren en experimenteerruimte gunnen. Laten we niet toetsen maar werken aan zaken waar we trots op zijn. Toetsen geven maar een klein stukje prijs van de werkelijkheid. Laten we ook naar andere middelen zoeken.

    peter te riele

    15 december 2011 at 14:52

  2. […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 12:29 […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: