Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Docenten aan het werk: kwaliteit van toetsen!

with one comment

Gisteren mocht ik tot mijn groot plezier een gastcollege verzorgen aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen voor een groep deeltijdstudenten van de lerarenopleiding. Zij krijgen binnen hun opleiding een module over kwaliteit van toetsing. Als opdracht voor de module moeten ze daarvoor een toets verbeteren, en aangeven hoe en waarom ze deze verbetering gemaakt hebben. De groep studenten was zeer enthousiast. Ik ben bevooroordeeld want ik vind lesgeven aan volwassenen het leukste wat er bestaat. Omdat vooraf geen duidelijk afstemming geweest was over mijn inbreng had ik me breed voorbereid. De SWOTT analyse rondom toetsbeleid werd besproken. (zie de eerdere blogpost van Janneke Helsloot). Goede toetsvragen maken hoort natuurlijk bij kwaliteit van toetsing. Tenslotte hebben we het kort gehad over resultaten (paarse pijl in het plaatje hierboven).

Resultaten zijn meer dan het cijfer voor de kandidaat. Resultaten omvatten ook de itemanalyse en managementinformatie. Met name bij digitale toetsing is deze informatie razendsnel beschikbaar. Terecht werd meteen de opmerking gemaakt:

maar willen docenten dit wel? Willen docenten wel weten dat ze mindere prestaties leveren dan hun collega?

Ik denk dat niemand het leuk vind om vast te stellen dat hij een mindere prestatie geleverd heeft. Gelukkig wordt ook niemand op een enkele prestatie afgerekend en zeker niet in het onderwijs. Je hebt steeds opnieuw een kans om het beter te doen. Wel is dan zaak dat je weet wat je beter moet doen. Door de managementinformatie kan dat duidelijker worden. Daarnaast helpt scholing over toetsing. Over het maken van goede vragen en het effectief gebruik maken van verschillende vormen van toetsing.

Uit het afgelopen jaar was was de ‘docent in opleiding’ die een geweldig goede toets Nederlands gemaakt had, voor mij het mooiste voorbeeld van het gebruik en nut van managementinformatie. Misschien vond ik dit voorbeeld ook wel zo mooi omdat ik er van overtuigd ben dat goede docenten niet per definitie goede toetsenmakers zijn. Laat iedereen nu doen waar hij goed in is. Laten we gebruik maken van elkaars sterktes om zo tot nog beter onderwijs te komen.

De begeleidende docenten vertrouwden me toe, dat het voor deze doelgroep moeilijk is goede literatuur te vinden. Een paar tips:

Bender W., Toetsen in het hoger onderwijs, Assen: Van Gorcum, 2003

Berkel H. van, Zicht op toetsen, Assen: Van Gorcum, 1999

Teelen, Toetsontwikkeling in de praktijk, Wilp: Teelen BV, 2005

Written by Manon Bonefaas

9 december 2011 bij 09:11

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Docenten aan het werk: kwaliteit van toetsen! « Online toetsing Zij krijgen binnen hun opleiding een module over kwaliteit van toetsing. Als opdracht voor de module moeten ze daarvoor een toets verbeteren, en aangeven hoe en waarom ze deze verbetering gemaakt hebben. Source: onlinetoetsing.wordpress.com […]


Geef een reactie

