Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

PDCA en een toets maken

with 7 comments

Bij het maken van een toets kan je prima werken met de PDCA cyclus, het geeft structuur en je bent meteen met kwaliteit van de toets bezig en dat is iets wat iedereen nastreeft. Wanneer je PDCA correct hanteert wordt het maken van een toets een stuk makkelijker.

Plan:

1. Digitale toets of een toets op papier.

2. Wat moet een leerling weten, wat vraag je van een leerling?

3. Wat voor soort vragen wil je maken? Open vragen, multiple choice vragen, casuistiek, andere vraagsoorten?

4. In de tijd, wanneer wil je de toets afnemen?

Do:

1. Kies je voor een digitale toets: heb je de beschikking over goed werkende software? Weet je nog hoe de software werkt? Misschien kun je vragen hergebruiken.

2. Pak je leer- en toetsdoelen erbij. Zorg dat je een toetsmatrijs hebt, waarbij je gedacht hebt aan een evenredige verdeling van de leerstof in je toets en waarbij je gedacht hebt aan de taxonomie van bijv. Bloom: kennis, begrip en toepassing.

3. Aan de hand van je toetsdoelen en vaardigheidsniveau, kies je de de geschikte vraagsoort(en).

Kies je voor open vragen, denk dan aan:

  • wil ik een grens stellen aan het antwoord. Nakijken is eenvoudiger (en objectiever!) wanneer een grens aan de lengte van het antwoord gegeven is.
  • staan de vragen in de logische volgorde? (bij een casus bijvoorbeeld)
  • wanneer een leerling een vraag mist, heeft dat dan consequenties voor vervolgvragen?

Voor gesloten vragen, is belangrijk:

  • zijn mijn alternatieven allemaal goed geformuleerd, sluiten ze aan bij de stam (de vraag)?
  • gebruik geen dubbele ontkenningen, geef nadruk aan ontkenningen.
  • bevatten de alternatieven geen overlap, zodat multiple choice juist multiple gok wordt?

4. Regel dat je de beschikking hebt over een pc ruimte over of leerlinglaptops. Zorg eventueel voor surveillanten. Denk aan de dyslectische leerlingen, regel de speciale voorzieningen indien die van toepassing zijn.

Act:

Afname van de toets en nakijken van een toets. Nadat de cijfers ingevoerd zijn stopt het vaak. Belangrijk voor kwaliteit en kwaliteitsborging is dat nu gekeken wordt hoe een verbeterslag gemaakt kan worden.

In het hele proces van een toets maken tot de afname zijn verschillende aspecten die verbeterd kunnen worden. Als docent kun je naar de kwaliteit van je vragen kijken: de gemaakte toets als startpunt van kwaliteitsverbetering! Aan leerlingen kan bijvoorbeeld met behulp van Surveymonkey eens gevraagd worden wat ze van de toets vinden. Met de administratie kan naar de organisatie van de toetsafname gekeken worden. Met behulp van deze input kan een nieuwe PDCA cyclus opgestart worden. Op deze manier ben je echt bezig met kwaliteit en de borging van kwaliteit rondom toetsing.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

14 november 2011 bij 08:38

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] PDCA en een toets maken Bij het maken van een toets kan je prima werken met de PDCA cyclus, het geeft structuur en je bent meteen met kwaliteit van de toets bezig en dat is iets wat iedereen nastreeft. Source: onlinetoetsing.wordpress.com […]

  2. Via Toetsplaza werkt het groene onderwijs samen aan digitale toetsing en de kwaliteitsverbetering van toetsing en examineren. In het kader hiervan hebben we samen met CINOP een online examenkapstok gemaakt waarin de PDCA-cyclus centraal staat. Ik ben benieuwd wat je er van vindt? Zie http://www.toetsplaza.nl en vervolgens de link Toetskwaliteit (Examenkapstok). Gr. Hilda Weges

    Hilda Weges

    17 november 2011 at 19:41

    • Beste Hilda,

      Toevallig werd ik deze week via Cinop ook gewezen op de online examenkapstok. Ik denk dat het een nuttig en handig instrument is om inzichtelijk te maken wat nodig is bij examinering. De site maakt op een eenvoudige, heldere manier duidelijk wat van de verschillende rollen rondom examinering verwacht mag worden, de examencyclus wordt goed weergegeven. Het lijkt me een goed werkbaar hulpmiddel om tot een betere kwaliteit te komen, zeker in een onderwijscontext. De NVE heeft haar organogram van de examenorganisatie ook online gezet: Organogram examenorganisatie NVE. Op het eerste gezicht lijken beiden aanvullend. Ik was van plan nog een weblog te schrijven over de online examenkapstok, waarin ik nog wat dieper op de inhoud zal ingaan.

      Groet Manon

      Manon Bonefaas

      18 november 2011 at 10:48

      • Hoi Manon, dank voor je reactie. Ik ben nu al benieuwd naar de weblog die je nog gaat schrijven! Groet Hilda

        Hilda Weges

        18 november 2011 at 20:23

  3. […] deze weblog heb ik al verschillende artikelen over toetsing en examenkwaliteit geschreven. Vorige week werd ik van twee kanten tegelijk op de […]

  4. […] eerder schreef ik al over het gebruik van p-,a- en Rit- waarden en over het gebruik van de PDCA cyclus rondom vraagconstructie. Op het moment dat je een nieuwe toets moet maken heb je natuurlijk niets aan deze rapportages. […]

  5. […] is bij toetsing!  Inhoudelijk is in dat al eerdere blogs besproken  o.a. PDCA en toetsmatrijs, PDCA en een toets maken en PDCA en online toetsing. Graag wil ik in deze blog de nadruk leggen op de borging en feedback […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: