Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Digitale toetsing: begin je bij de techniek of bij de inhoud?

with 5 comments

Regelmatig worden we gevraagd voor workshops en trainingen rondom (digitale) toetsing. Soms is de nood hoog en wil men razendsnel beginnen met de invoer van digitale toetsing vanwege de voordelen die dit biedt zoals:

  1. borging, alle toetsresultaten liggen vast
  2. vraaganalyses worden makkelijker
  3. gedwongen nadenken over cesuur, toetsmatrijs en itembank

Het zijn slechts enkele voordelen, ze hebben allemaal met kwaliteit te maken. Een enkele keer gaat het anders en is de insteek vanuit de docent die behoefte heeft aan meer inzicht rondom toetsing. In dat geval wordt meestal begonnen met trainingen over de kwaliteit van toetsvragen. Hoe maak je goede toetsvragen? Waar moet je aan denken bij toetsconstructie? Hoe bepaal je de cesuur? Hoe scoor je een multiple select of rangschik vraag? etc.

Maar wat is nu de beste werkwijze? Begin je met de techniek of met de inhoud, is plat gezegd de vraag? Dit kip en ei probleem is gedeeltelijk op te lossen met TPACK. Soms ontbreekt het docenten aan technische kennis van de software, en de manier waarop het ingezet kan worden in een klas. Daarnaast ontbreekt het regelmatig aan content. Het maken van goede toetsvragen is een vak apart. Docenten die een meester zijn in het geven van goede lessen zijn niet per definitie goede toetsconstructeurs. Goede docenten ontwikkelen ook niet altijd goede leermethodes. Goede leermethodes brengen niet noodzakelijkerwijs goede toetsen met zich mee.

Om uit deze vicieuze cirkel te komen is het goed om je te realiseren wat het doel is. Kwaliteit van onderwijs en toetsing en een goede verantwoording naar de verschillende stakeholders is van belang.

Feitelijk maakt het dan niet uit hoe je begint als je maar begint. Door met techniek te beginnen krijgen docenten feedback op de toetsing en kunnen ze een verbeterslag maken over hun toetsen. Wanneer begonnen wordt met het verbeteren van de toetsen en daarna pas digitaal getoetst wordt, treedt het leereffect later op. Volgens het TPACK model maakt dat ook niet uit, het hangt allemaal met elkaar samen. De situatie bepaalt welke ingang het best gebruikt kan worden bij de invoer van digitale toetsing (of een andere ‘T’). Deze situationele bepaaldheid mag niet onderschat worden, in het TPACK model is dat de context. In een leersituatie is altijd sprake van een context en de context is veelal bepalend voor het leren.

Lees meer op de website van TPACK

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

17 oktober 2011 bij 16:00

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Digitale toetsing: begin je bij de techniek of bij de inhoud? Regelmatig worden we gevraagd voor workshops en trainingen rondom (digitale) toetsing. Soms is de nood hoog en wil men razendsnel beginnen met de invoer van digitale toetsing vanwege de voordelen d… Source: onlinetoetsing.wordpress.com […]

  2. […] en wil men razendsnel beginnen met de invoer van digitale toetsing vanwege de voordelen d…Show original Share this:Vind ik leuk:LikeWees de eerste om post te […]

  3. […] Digitale toetsing: begin je bij de techniek of bij de inhoud? […]

  4. […] Digitale toetsing: begin je bij de techniek of bij de inhoud? […]

  5. […] Digitale toetsing: begin je bij de techniek of bij de inhoud […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: