Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Eye openers rondom digitale toetsing

with 3 comments

Onlangs, op 15 september ontving Andriessen de NVE, tijdens dit bedrijfsbezoek werd onder andere een brainstorm met de deelnemers gehouden over belemmeringen en remedies bij ‘van papier naar online’. De deelnemers die daar prijs op stelden hebben intussen de mindmap ‘van papier naar online’ ontvangen. Een aantal in de mindmap benoemde aspecten wil ik terug laten komen in dit weblog omdat ze van algemene waarde zijn. Vanuit een belemmering werd vaak een mogelijkheid gezien. Een voorbeeld daarvan is:

digitaal examineren is niet passend voor alle examenvormen

Eye openers in dit verband waren:

  • er zijn meer soorten vragen mogelijk bij een digitale afname, denk aan sleepvraag en de inzet van multimedia
  • kijk eens opnieuw naar de eindtermen, vanuit dat perspectief is misschien veel mogelijk
  • praktijkexamens kunnen met behulp van een beoordelingsexamen afgenomen worden
  • de logistiek rondom praktijkexamens kan gedigitaliseerd worden

Ronduit schokkend vond ik de uitspraak dat de status van een digitaal examen lager is. Ik vraag me dan ook af wie dat zo ervaart in deze digitale wereld. In de tijd denk ik dat dit geen probleem is over enkele jaren is het doodgewoon om een digitaal examen te maken.

Written by Manon Bonefaas

29 september 2011 bij 11:40

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Manon,

    Wat werd er bedoeld met de opmerking dat de status van een digitaal examen lager is? Werd dat ingegeven door de impliciete veronderstelling dat een digitaal examen bestaat uit gesloten vragen (specifiek multiple-choice) in combinatie met het idee dat daarmee alleen naar kennis (feiten) kan worden gevraagd?. Of de impliciete veronderstelling dat essay-examens veel betere instrumenten zijn om hoger cognitieve vaardigheden te meten? Of omdat examens veel meer worden gezien in de vorm van het het uitvoeren van praktijkproeven (scripties, afstudeerprojecten, stages e.d.)?

    Het is m.i. deze onderliggende gedachten te kennen.

    Groeten,

    Silvester

    Silvester Draaijer

    29 september 2011 at 12:22

  2. Silvester,

    Dank voor je reactie. In de brainstorm was het een onderdeel en is er niet expliciet op ingegaan. In de context werd het vooral bedoeld zoals jij al aangeeft: ‘het essay examen meet beter hogere cognitieve vaardigheden’. Behalve de vraag of dit waar is, denk ik dat essay-examens ook uitstekend digitaal afgenomen kunnen worden, met minder kans op fraude en een eenvoudiger digitale examenlogistiek.

    Een gedeeltelijk antwoord dus. Ik hoop dat mensen die van mening zijn dat een digitaal examen een lagere status heeft willen reageren op mijn weblog, misschien geeft dat dan ook nog meer en beter antwoord op jouw vraag.

    Groeten Manon

    Manon Bonefaas

    29 september 2011 at 12:43

  3. Beste Manon,

    Ik kan me voorstellen dat je geschokt was over de opmerking: “dat de status van een digitaal examen lager is”.
    Wij (de MBO afdeling Chauffeur goederenvervoer van de STC-group) zijn al een aantal jaren bijzonder tevreden met de door Andriessen & Partners in samenwerking met het CBR/CCV aangeboden digitale examens vakbekwaamheid voor onze leerlingen.
    Kan me dus helemaal niet vinden in de stelling. Ik zie alleen maar voordelen.

    Met vriendelijke groeten,
    Carry Schinkel

    Carry Schinkel

    30 september 2011 at 08:25


Geef een reactie

