Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Digitale toetsing: bewustwording

with one comment

Digitale toetsing is slechts een hulpmiddel bij het bewustwordingsproces van nut en noodzaak van  toetsing. Door effectief en efficiënt gebruik te maken van (digitale) toetsing kan een behoorlijke kwaliteitsverbetering van de toets(vragen) en mogelijk zelfs het onderwijs tot stand gebracht worden. Veelal gaat de inzet van digitale toetsing om kwaliteit. Kwaliteit begint echter bij bewustwording rondom (beweeg)redenen van toetsing en de wens om kwalitatief goede toetsen te maken.

Kwaliteitsverbetering begint met het stellen van vragen:

  • waarom toets ik?
  • wat toets ik?
  • hoe borg ik de kwaliteit van mijn vragen?
  • kan ik of een collega mijn vragen (her) gebruiken?

Wanneer deze vier vragen met zorg beantwoord worden ben je (on)bewust al bezig met kwaliteit en kwaliteitsverbetering. Vanuit deze vragen en het bewustzijn van kwaliteit komen de volgende vragen aan de orde:

  • ben ik bereid een verbeterslag maken over gebruikte vragen?
  • kan ik voldoende afstand nemen van mijn eigen vragen om een verbeterslag te maken (reflectievermogen)?
  • durf ik mijn vragen/toets te delen met collega’s (vier ogen principe) ?
  • accepteer ik verbetervoorstellen?

Het beantwoorden van deze vragen, leidt naar een kwalitatief betere aanpak rondom toetsing. Ongeacht of je wel of geen toetsbeleid (en daarmee afspraken) gemaakt hebt, kun je als docent zo zelf met je professionalisering aan de slag. Hierbij heb je geen software nodig, het maakt het wel makkelijker in de analyse van je vragen.

Written by Manon Bonefaas

26 september 2011 bij 11:39

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Digitale toetsing: bewustwording « Online toetsing Digitale toetsing is slechts een hulpmiddel bij het bewustwordingsproces van nut en noodzaak van toetsing. Door effectief en efficiënt gebruik te maken van (digitale) toetsing kan een behoorlijke kwaliteitsverbetering van de … Source: onlinetoetsing.wordpress.com […]


Geef een reactie

