Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Corrigeren is beoordelen: moeilijk of niet?

with one comment

Corrigeren blijkt voor veel mensen enorm lastig. Beoordelen als activiteit wordt ook als zeer moeilijk ervaren, ik zie beide activiteiten in elkaars verlengde. In de discussie over EVC komt bij assessoren vaak naar voren dat ze graag meer bewijs wilden hebben voor het aantonen van een bepaalde competentie. Wanneer je tijdens de intervisie met deze docenten in gesprek gaat blijkt vaak dat ze zelf onzeker zijn over hun beoordeling.

Wie ben ik dat ik dat zeggen mag / vinden mag over deze persoon.’,

hoorde ik vaak verzuchten tijdens dergelijke intervisiebijeenkomsten. In werkelijkheid doe je in het onderwijs niets anders dan constant (be)oordelen.

Soms heeft zo’n beoordeling een summatief karakter zoals bijvoorbeeld tijdens een EVC procedure. In andere gevallen kan het om een eenvoudiger oordeel gaan, bijvoorbeeld over het gedrag van een leerling in de klas. Docenten hebben daar over het algemeen veel minder moeite mee en zijn dan wel in staat te oordelen, ook als ze niet alle informatie hebben. Concluderend: oordelen is moeilijk maar we kunnen het wel en we doen het ook, vaak onbewust.

De onbewuste beoordeling wordt ook gebruikt bij de correctie van toetsing. Vanuit de online toetsing weet ik dat de automatische correctie van vragen soms lastig te accepteren is voor een docent.

Ik weet wat een leerling bedoelt en dat wordt door toetssoftware niet altijd goed gerekend“, wordt soms verzucht door docenten. Wanneer handmatig nagekeken wordt sluipt subjectieve beoordeling in het nakijken van de toets. Soms is dit geheel onbewust.

Bij online toetsing waarbij de software, die slechts in nullen en enen geprogrammeerd is, besluit tot goed of fout, is de beoordeling veel objectiever. (Overigens zijn die nullen en enen wel steeds door mensen, gebruikers van de software ingesteld.) Om tegemoet te komen aan die meer subjectieve beoordeling is het bijvoorbeeld mogelijk om bij invulvragen meerdere correcte antwoorden aan te geven. Itemconstructeurs moeten dan wel nadenken over de verschillende spellingsvormen die de leerlingen kunnen gebruiken.

De meeste winst is echter te behalen bij het gebruiken van andere scoringsregels, bij vragen met een subjectief beoordelingselement. Meestal geven itemconstructeurs vooraf aan dat ze iets goed of fout willen keuren, dat is dichotoom scoren. Soms echter willen ze achteraf liever delen van de vraag wel goedkeuren, dan is de polytome scoring beter. Bij polytoom scoren wordt per vraagonderdeel aangegeven wat het waard is in punten of percentage en wordt op grond daarvan de beoordeling van de vraag uitgevoerd. Over het algemeen voelen docenten en leerlingen zich rechtvaardiger behandeld door deze manier van scoring. Dit is geen oplossing voor de moeilijkheid van corrigeren, wel helpt het in de objectivering.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

5 september 2011 bij 21:05

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Corrigeren is beoordelen: moeilijk, of niet? « Online toetsing Bij online toetsing waarbij de software, die slechts in nullen en enen geprogrammeerd is, besluit tot goed of fout, is de beoordeling veel objectiever. (Overigens zijn die nullen en enen wel steeds door mensen, gebruikers van … Source: onlinetoetsing.wordpress.com […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: