Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Beoordelen – open vragen

with 3 comments

Al eerder heb ik het gehad over verschillende vraagsoorten en al of niet automatisch nakijken. Door veel docenten wordt gezegd dat open vragen beter zijn dan vragen die een meer gesloten karakter hebben. Vanuit de literatuur valt dat te betwijfelen (zie ook Hofstee: geprecodeerde toetsvragen zijn als beoordelingstechniek superieur aan essay-vragen). Beoordelen is immers verschrikkelijk lastig. Vraag een docent in een praktijksituatie een beoordeling te geven en hij zal aangeven dat dat heel erg moeilijk is. Niet voor niets doen docenten aan collegiale intervisie rondom stage- en afstudeeropdrachten. “Onvoldoende” is duidelijk, “zeer goed” is ook duidelijk, maar wat te doen met de net voldoende: is het een 5.5 of een 6; een 5.8 of een 6.5; voor een leerling of student zijn de verschillen groot en kan de uitslag het verschil maken tussen slagen en zakken.

Belangrijk is dus dat ook open vragen zo objectief mogelijk beoordeeld worden. Met digitale toetssoftware kan dat goed. Je kunt het beoordelingsmodel met de te corrigeren antwoorden beschikbaar stellen. Daarnaast kun je horizontaal corrigeren en anoniem corrigeren. Bovendien kun je twee beoordelaars apart van elkaar het examenwerk laten beoordelen. Het zijn manieren om tegemoet te komen aan de verschillende vooroordelen die zich kunnen voordoen rondom het beoordelen van open vragen.

Ben Wilbrink heeft het in dat verband over de open eind variant vraag die objectief scoorbaar is. Veelal zal die open eind variant ook automatisch nagekeken kunnen worden. Zijn conclusie luidt:

De docent die zijn of haar eigen toets construeert, kan daarbij beter gebruik maken van open-eind, kort antwoord of aanvul vragen.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

19 april 2011 bij 16:36

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marian Keijzer Steennis likes this op LinkedIn:
    Manon, goede discussie! Als student aan de OU krijg ik regelmatig tentamens met m.c. vragen en die zijn behoorlijk pittig. Bovendien omvatten ze de hele stof, inclusief het begrijpen daarvan. Als docent bij HBO-rechten maak ik eigenlijk alleen open vragen, maar als student ervaar ik de kracht en kwaliteit van m.c.vragen. Als psychologiestudent ben ik op de hoogte van de door jou genoemde literatuur. Toch blijft het voor mij lastig….. 2 days ago
    Marian

    Manon Bonefaas

    22 april 2011 at 14:06

  2. Marian, dat begrijp ik er zitten ook veel kanten aan de discussie rondom het beoordelen en het stellen van open en gesloten vragen. Voor wat betreft de docent denk ik dat veel gewonnen kan worden door te oefenen in het maken van gesloten vragen. Ik ervaar bijna dagelijks dat wanneer docenten bij de hand genomen worden in een nieuwe manier van vragen stellen er een wereld voor ze open gaat. Veel vragen zijn namelijk goed als gesloten vraag te stellen. In deze discussie speelt natuurlijk ook veel emotie, iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen met open en gesloten vragen en dus ook zijn eigen voorkeur. 2 days ago

    Manon Bonefaas

    22 april 2011 at 14:10

  3. […] is natuurlijk ook lastig. Eerder heb ik daar al over geschreven bij de beoordeling van open vragen. De weblog over het […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: