Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Open of gesloten vragen

with 3 comments

Liever een open vraag?

Steeds vaker hoor ik van onderwijsgevenden dat ze liever een open vraag afnemen. De open vraag geeft inzicht in het proces wat de leerling/student doorloopt om tot de beantwoording van de vraag te komen. Over open vragen zal ik later nog een weblog schrijven. Ik zou om te beginnen graag een onderscheid willen maken tussen formatieve en summatieve toetsen. Bij formatieve toetsing is het proces van wezenlijk belang: je wilt immers van de leerling zien dat hij het begrepen heeft. Bij summatieve toetsing gaat het vaak om goed of fout, het proces doet er dan minder toe. Jurroen Cluitmans beschrijft het als volgt:
Summatieve toetsing heeft tot doel een eindoordeel uit te spreken over een student. Formatieve toetsing heeft een rol in diagnose en feedback.
Bij summatieve toetsing zie je vergelijkbare vragen gesteld worden als bij formatieve toetsing maar ze zijn minder gericht op het proces. Bij summatieve toetsing is het daarom goed mogelijk te toetsen met vragen die automatisch na te kijken zijn. Vragen die automatisch na te kijken zijn zijn andere vragen dan gesloten vragen.

Onderscheid open en gesloten vragen

In het onderscheid tussen open en gesloten vragen zou ik liever het onderscheid maken tussen automatisch na te kijken vragen en door een corrector na te kijken. Gesloten vragen zijn bijvoorbeeld multiple choice vragen. In de antwoordmogelijkheden word je beperkt. Bij een hotspotvraag word je niet beperkt in de antwoord mogelijkheden, de hotspot kan overal geplaatst worden, maar is wel een vraag die automatisch na te kijken is. Daarmee is deze vraag zeker geschikt voor summatieve toetsing.
Gevraagd naar het proces van een motor ontmantelen kan bijvoorbeeld met behulp van de rangschikvraag getoetst worden wat de kennis van de kandidaat is. Eventueel kan een plaatje met een motor bij de vraag of casustekst geplaatst worden.

Automatisch nakijken

Tja, en dan die open vraag en het proces: ik ben van mening dat veel open vragen makkelijk om te bouwen zijn tot automatisch na te kijken vragen. Vragen die ook diagnostisch van waarde zijn en gerichte feedback per kandidaat kunnen geven. Voordeel van dergelijke formatieve toetsing is dat de kandidaat gelijk weet waar hij aandacht aan moet besteden en meteen zijn voordeel ermee kan doen.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

29 maart 2011 bij 10:35

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi dat je vanuit de kandidaat denkt “Voordeel van dergelijke formatieve toetsing is dat de kandidaat gelijk weet waar hij aandacht aan moet besteden en meteen zijn voordeel ermee kan doen” Mooi zou dan ook zijn dat bij een fout antwoord feedback direct geplaatst wordt, dat is waar wat mij betreft de formatieve toetsing voor zou moeten zijn.
    Docenten maken het zichzelf wel moeilijker door de open vragen zonder automatisch nakijken (kan dus) te gebruiken, extra werk dat niet nodig is.
    Laat hen maar goede Multiple Choise vragen maken 🙂

    Karin Winters

    30 maart 2011 at 17:57

    • Ben het helemaal met je eens Karin dat formatieve toetsing een mooi iets is voor studenten/kandidaten.

      Ik weet niet zeker of het verstandig is om bij een fout antwoord direct de feedback te tonen. Recent onderzoek lijkt erop te wijzen dat “uitgestelde feedback” mogelijk nóg beter werkt. Zie voor meer informatie hierover dit artikel.

      Sander Schenk

      30 maart 2011 at 22:22

  2. Herkenbare materie die je hier beschrijft. Ook ik ken ze, docenten die inzicht in het doorlopen denkproces bij summatieve toetsen haast belangrijker lijken te vinden dan het voordeel van automatische correctie. Correctie die bovendien nog eens gegarandeerd vrij is van eventuele beoordelaarseffecten. Nee, steek dan als docent liever tijd in de ontwikkeling van extra formatieve toetsen. Het liefst natuurlijk digitale formatieve toetsen, want met een beetje vooruitdenken als vraagontwikkelaar kun je heel goed digitale vragen maken die wel degelijk inzicht geven in het denkproces van studenten. En mét op dit denkproces gerichte feedback.

    Sander Schenk

    30 maart 2011 at 22:14


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: