Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Managementinformatie bij online toetsing

with one comment

Door het gebruik van digitale toetsing wordt de toetsanalyse een stuk eenvoudiger. Digitale toetsing, online toetsing levert bij gesloten vragen gelijk een resultaat op. Dat resultaat kun je analyseren. De manier waarop je het resultaat analyseert verschilt per toetsprogramma. Belangrijk is echter dat uit het toetsprogramma een aantal gegevens te halen zijn die, eventueel bewerkt, tot een goede analyse van de toets of goede managementinformatie leiden. Bij een analyse van de toets gaat het om de vragen: zijn de vragen goede vragen? Maar ook krijgt de kandidaat die een random toets maakt een ‘even moeilijke’ toets als zijn studiegenoot? Naast de vergelijkbaarheid van de random toetsen wil een docent of manager natuurlijk graag zien of er verschillen zijn in groepen of klassen. Dit is met behulp van digitale toetsen snel te zien. Het vergelijk op toetsonderwerp per docent is met behulp van een rapportage snel te bekijken. Natuurlijk kan dit bedreigend zijn. Een docent die vergeleken wordt met een andere docent en ineens in een grafiek ziet dat hij het er veel slechter af brengt dan zijn collega’s, kan best even schrikken. Anderzijds wanneer iemand open staat om te leren zal de uitkomst hem intrigeren en zal hij gaan zoeken naar een manier om zich te verbeteren of zich te ontwikkelen.
In dit voorbeeld zijn de verschillen tussen de vier klassen duidelijk te zien.  De C klas scoort extreem goed met de persoonsvorm. Het kan zo zijn dat de docent van 4C een speciale methodiek heeft om de persoonsvorm aan te leren. Het is toch geweldig voor een school en haar leerlingen dat deze informatie gebruikt wordt en dat de andere docenten leren wat de goede methode van deze docent is.  Doordat de managementinformatie snel na het afnemen van de toets beschikbaar is, is het mogelijk voor docenten en managers om snel te reflecteren op de resultaten. Bovendien kunnen de huidige leerlingen nog profijt hebben van de gemaakte analyses.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

2 februari 2011 bij 17:13

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] te doen. Wel is dan zaak dat je weet wat je beter moet doen. Door de managementinformatie kan dat duidelijker worden. Daarnaast helpt scholing over toetsing. Over het maken van goede vragen en het effectief […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: