Online toetsing

Alles wat je altijd al wilde weten over digitale toetsing

Masterclass Digitaal Toetsen

leave a comment »

Afgelopen woensdag ben ik begonnen met een Masterclass Digitaal Toetsen. Naast het feit dat je van de overige deelnemers veel leert waren de presentaties beslist de moeite waard. Vooral de presentatie van Lambert Schuwirth was zeer leerzaam.

Uit zijn presentatie kwam ook dit schema. Opvallend is dat de betrouwbaarheid van MC vragen zelfs al bij een korte toetsduur tot de hoogste betrouwbaarheden behoort. Naarmate de toetsduur langer is neemt de betrouwbaarheid alleen maar toe. Opnieuw een bevestiging dat toetsen prima MC toetsen kunnen zijn. Natuurlijk hangt eea af van de kwaliteit van de vragen(items) maar de kwaliteit van de vragen is vast te stellen. De kwaliteit van een beoordelaar is veel lastiger vast te stellen.

Natuurlijk moet je er altijd rekening mee houden dat mensen ten onrechte slagen of zakken voor een examen. Dit is niet uit te  sluiten. Om dat effect zo goed mogelijk tegen te gaan is het zaak meerdere toetsen af te nemen en een belangrijke beslissing niet op één toets te baseren. Een andere mogelijkheid om de betrouwbaarheid van je toets te verhogen is om degene op de zak/slaaggrens een verlengde toets aan te bieden. In TeleToets zou dit mogelijk zijn. De kandidaat kan een combi-examen boeken waarbij de uitslag van het eerste examen bepalend is voor de rest van het examen. Bij geslaagd of gezakt na de eerste toets is de kandidaat klaar. De uitslag kan immers direct gegenereerd worden. Bij een uitslag in de marge van het gebied geslaagd/gezakt kan de tweede toets gemaakt worden, deze toets wordt getrokken uit dezelfde itembank. De tweede uitslag van de toets kan dan vergeleken worden met de eerste en op grond daarvan kan een besluit genomen worden over het zakken of slagen van de kandidaat, vaak zal een gemiddelde van beide scores genomen worden.

Ook de presentaties van Silvester Draaijer en Sharon Klinkenberg waren zeer de moeite waard. Silvester zette nog eens keurig op een rij welke ICT hulpmiddelen beschikbaar zijn voor het onderwijs en dat zijn er heel veel. Opmerkelijk is dat het nakijken van essay vragen nog steeds niet echt goed te doen is met behulp van software. Het blijft arbeidsintensief zelfs met behulp van een zogenaamde intelligent assessor. Codas, wat in Nederland wel gebruik wordt, is een zogenaamde stupid intelligent assessor en geeft geen feedback, het is slechts geschikt als grove beoordelaar.Daarnaast werd uitgebreid gesproken over de plagiaatprogramma’s en het gebruik van portfolio’s in het Hoger Onderwijs.

Sharon vertelde enthousiast over ‘zijn’ rekentuin en ja, daar is weinig meer aan toe te voegen. Het is een hele leuke website voor basisschool kinderen om rekenen te blijven oefenen. Kijk zelf maar eens www.rekentuin.nl. Voor docenten biedt het programma de mogelijkheid om kinderen langdurig te volgen en te zien of bepaald rekenvaardigheden verworven zijn.

Ik verheug me nu al op 17 maart voor de volgende bijeenkomst van de Masterclass.

Advertenties

Written by Manon Bonefaas

19 februari 2010 bij 09:31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: